مقالات

علل خرابی باتری خودرو و راه های تشخیص آن

علل خرابی باتری خودرو و راه های تشخیص آن1

خرابی باتری (علل خرابی باتری خودرو و راه های تشخیص آن) خودرو یکی از مشکلات آزاردهنده است که ممکن است در زمان‌های ناگهانی و غیرمنتظره رخ دهد و برنامه‌های شما را دچار دردسر کند. فرض کنید صبحی سرد و زمستانی، وقتی که در حال عجله به کار هستید و به سرعت می‌خواهید به محل کارتان برسید، متوجه می‌شوید که ماشینتان استارت نمی‌خورد! این اتفاق می‌تواند باعث بشود تمام برنامه‌هایتان به هم بریزد.

باتری، به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی برای استارت زدن ماشین، نقش حیاتی دارد. خرابی آن می‌تواند عملکرد سایر اجزای موتور را تحت تأثیر قرار دهد. اما علت اصلی ضعف و خرابی باطری خودرو چیست؟ در اینجا قصد داریم به تشریح دقیق عوامل موثر در خرابی باطری و روش‌های تشخیص آن بپردازیم. لطفاً با ما تا انتها همراه شوید تا این مسئله را به طور کامل بررسی کنیم.

1- فرسوده شدن باتری

باتری، یکی از اجزای مصرفی ماشین، با گذشت زمان معمولاً کارایی خود را از دست می‌دهد. میانگین طول عمر مفید یک باتری اتومبیل به طور معمول بین 24 تا 30 ماه است. پس از این مدت، به دلیل خوردگی و سولفاته شدن، باتری قادر به ذخیره انرژی به خوبی نخواهد بود و کارایی آن کاهش می‌یابد. انجام تست‌های دوره‌ای برای باتری، یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از وضعیت شارژ و عملکرد مناسب آن است.

زمانی که باتری خودرو فرسوده می‌شود، معمولاً ماشین به درستی استارت نمی‌خورد و یا روشن نمی‌شود. علاوه بر این، ممکن است نشانه‌هایی از بادکردگی یا ترک‌های ریز بر روی بدنه آن مشاهده شود.

2- سوئیچ رله معیوب

 

اطلس باتری اردلانی خرید اسقاط و فروش انواع باتری خودرو به پایین ترین قیمت بازار

 

رله، یکی از اجزای مهم در سیستم برق اتومبیل است که برای جلوگیری از سیم‌کشی های زیاد استفاده می‌شود. با نصب رله، نظم بیشتری به سیم‌کشی خودرو داده می‌شود و قطعات آن در شرایط مناسب‌تری قرار می‌گیرند. اما در صورت خرابی سوئیچ رله، احتمالاً شارژ باتری اتومبیل به طور مداوم تخلیه می‌شود. تصور کنید سوئیچ رله در وضعیت “روشن” قرار دارد، در این صورت حتی زمانی که موتور اتومبیل خاموش است، جریان برق همچنان فعال خواهد بود. این مشکل باعث نه تنها تخلیه باتری می‌شود، بلکه ممکن است به قطعه‌ای که رله در آن گیر کرده است، آسیب بزند.

3- خواباندن ماشین برای مدت طولانی

عدم استفاده از اتومبیل برای مدت طولانی، یا به عبارتی خواباندن آن، یکی از عواملی است که می‌تواند باعث ضعیف و خراب شدن باتری خودرو شود. حتی زمانی که خودرو خاموش است، هنوز برق مصرف می‌شود. برخی از سیستم‌های اتومبیل مانند سیستم قفل، زنگ هشدار، و ناوبری در حالت خاموش بودن نیز به برق نیاز دارند و از باتری تغذیه می‌شوند. این امر باعث تخلیه شارژ باتری می‌شود.

برای پیشگیری از این مشکل، توصیه می‌شود که حداقل یکبار در هفته، به مدت 10 دقیقه با اتومبیل خود راه بروید تا باتری خودروی شما در وضعیت سالمی باقی بماند.

4- رانندگی در مسافت کوتاه

همانطور که گفته شد، باتری اتومبیل از طریق دینام شارژ می‌شود، و این شارژ عمدتا زمانیکه موتور خودرو روشن است انجام می‌شود. اما برای شارژ کامل باتری، نیاز به یک مسافت بسیار طولانی مانند یک سفر دارید. دینام اتومبیل نمی‌تواند در مسافت‌های کوتاه درون شهری باتری را به طور کامل شارژ کند.

5- خرابی دینام

زمانی که موتور اتومبیل روشن است، باتری توسط دینام شارژ می‌شود. اما اگر دینام خراب باشد، ممکن است شارژ باتری به‌طور کامل و بهینه انجام نشود، که این مشکل می‌تواند منجر به خرابی زودرس باتری شود.

6- عملکرد نادرست سیستم سیم کشی خودرو

نصب و سیم‌کشی صحیح و استاندارد در اتومبیل نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت باتری دارد. هنگام نصب تجهیزات برقی مانند چراغ‌های کمکی یا سیستم صوتی، ضروری است که سیم‌کشی آنها را با دقت بررسی کنید و از تمامیت آنها مطمئن شوید. سیم‌های نامناسب یا فیوزهای که کارایی ناقص داشته باشند، می‌توانند منجر به تخلیه باتری و کاهش عمر مفید آن شوند.

هنگامی که اتومبیل خاموش است، اطمینان حاصل کنید که چراغ‌های جلوی آن خاموش شده باشند؛ زیرا نگه داشتن آنها روشن در حالت خاموشی، می‌تواند یکی از عوامل مخرب برای باتری خودرو باشد.

7- سرما و گرمای زیاد

باتری اتومبیل به دمای بالا و پایین حساس است. حرارت بیش از 100 درجه و کمتر از صفر درجه سانتیگراد می‌تواند عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد و عمر مفید آن را کاهش دهد. بنابراین، در روزهای گرم تابستان، بهتر است از پارک کردن خودرو در زیر آفتاب مستقیم خودداری کنید. اگر امکان دسترسی به گاراژ یا پارکینگ مسقف ندارید، می‌توانید از چادر اتومبیل استفاده کنید تا باتری را از تأثیرات مستقیم آفتاب محافظت کنید. همچنین، به صورت دوره‌ای، تست سلامت باتری اتومبیل خود را با مراجعه به یک تعمیرگاه اتومبیل معتبر انجام دهید.

8- عدم نگهداری اصولی از باتری

گاهی اوقات، سهل‌انگاری افراد ممکن است عامل اصلی خرابی باتری ماشین باشد. به عنوان مثال، روشن نگه داشتن بیش از حد رادیو، سیستم ضبط یا چراغ‌های داخل اتومبیل در زمانی که خودرو روشن نیست، می‌تواند منجر به تخلیه باتری شود و در نتیجه، باعث خرابی زودرس آن شود. همچنین، اگر از سیم‌کشی خودرو بیش از حد برای اتصال تجهیزات الکترونیکی استفاده کنید، باتری قطعاً خراب خواهد شد. به‌عنوان مثال، نصب یک سیستم صوتی با قدرت آمپر بالا بر روی اتومبیل، ممکن است باعث شود که باتری قادر به تأمین برق مورد نیاز این سیستم نباشد و در نتیجه، خراب شود.

9- عدم سرویس منظم

همیشه باید قطعات مختلف خودرو را، از جمله باتری، با دقت بررسی کنید و در صورت نیاز، آنها را مورد رسیدگی و سرویس لازم قرار دهید. اگر باتری خودرو شما از نوع اسیدی است، بهتر است به‌طور دوره‌ای، هر هفته یا هر دو هفته یکبار مقدار مایع آن را بررسی کنید و در صورت لزوم، مقدار آب را اضافه کنید.

رسوبات و سولفاته‌ها می‌توانند باعث خرابی باتری شوند. بنابراین، اهمیت دارد که به‌طور دوره‌ای این رسوبات را بررسی کرده و با استفاده از روش‌های مناسب آنها را تمیز و پاکسازی کنید.

10- شارژ شدن نامناسب

اگر باتری به بیش از اندازه شارژ شود، ممکن است خرابی و کاهش طول عمر آن را به دنبال داشته باشد. همچنین، شارژ زیاد پی در پی در مدت زمان کوتاه می‌تواند به باتری آسیب بزند. برای اطمینان از صحیح شارژ شدن، بهتر است به طور منظم باتری و دینام را بررسی کنید. گاهی اوقات، به دلیل مشکلات در دینام، بیش از حد برق تولید می‌شود و در باتری ذخیره می‌شود که ممکن است باعث خرابی این قطعه شود.

11- ضربه، فشار و تکان

باتری به ضربات شدید، فشار بیش از حد و لرزش حساس است و ممکن است به آسیب ببیند. بهتر است کمتر باتری را جابجا کرده و از این اطمینان حاصل شود که در محل خود به‌خوبی محکم شده است.

از کجا بفهمیم باتری خودرو خراب شده است؟

خوشبختانه، تشخیص خراب شدن باتری خودرو کاری پیچیده نیست. اگر به موقع از خرابی باتری اتومبیل خود مطلع شوید، می‌توانید قبل از اینکه مشکلات جدی‌تری برای موتور اتومبیلتان به وجود آید، آن را تعویض کنید. این کار به طور قابل توجهی به سالم ماندن قطعات جانبی اتومبیل کمک کرده و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد.

از بارزترین نشانه های خرابی باتری ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودرو استارت نمی خورد.
  • چراغ نشانگر باتری به رنگ مشکی یا سفید متمایل است.
  • نشانه هایی از بادکردگی، ترک یا فرورفتگی در بدنه باتری دیده می شود
  • نور صفحه کیلومتر ماشین کم و زیاد می شود (یا اصطلاحا دل دل بزند)
  • به هنگام روشن کردن ماشین بویی شبیه تخم مرغ گندیده در فضای داخل اتومبیل پخش شود
  • ماشین بلافاصله استارت نخورد.

سوالات متداول

1- دلایل خرابی باتری خودرو چیست؟

خرابی دینام، اتصال کوتاه، استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی، گرما یا سرمای بیش از حد، اختلال در عملکرد سیستم سیم کشی خودرو.

2- وظیفه دینام باتری اتومبیل چیست؟

دینام وظیفه شارژ باتری در زمان روشن بودن موتور اتومبیل را برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *