مقالات

آناتومی و اجزای باتری خودرو به همراه تاریخچه آن

آناتومی و اجزای باتری خودرو به همراه تاریخچه آن

بدون شک، باتری یکی از اجزای بسیار حیاتی و اساسی خودروهای ماست. اگر به این فکر کنیم، خودرو بدون باتری، تنها یک قالب خالی است که قادر به انجام هیچ کاری نیست. به چه دردی می‌خورد یک ماشین که حتی نمی‌تواند به طور ابتدایی راه‌اندازی شود؟ وظیفه اصلی باتری خودرو، تأمین انرژی لازم برای راه‌اندازی موتور و در نهایت، حرکت دادن چرخ‌هاست. از این رو، آشنایی با عملکرد و اجزای باتری، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که به عنوان دارندگان خودرو باید به آن پرداخت. بهتر است که ما بیشتر از هر زمان دیگری اطلاعات لازم را در مورد باتری خودروهایمان بدست آوریم. این اطلاعات می‌تواند به ما در فهم بهتر نحوه عملکرد باتری، رعایت نکاتی که برای نگهداری و استفاده بهینه از آن مهم است، و درک بهتر مسائلی که ممکن است با آن مواجه شویم، کمک کند. از طرفی، این آگاهی می‌تواند به ما در انتخاب بهتر و مناسب‌تر باتری برای خودرومان کمک کند، زیرا با شناخت دقیقتر نیازها و مشکلات ما، می‌توانیم باتری مناسبی را انتخاب کنیم که بهترین عملکرد را برای خودرومان فراهم کند. در نهایت، آشنایی با باتری به ما کمک می‌کند که در صورت بروز هرگونه مشکل یا نیاز به تعویض، به طور سریع و دقیق واکنش نشان دهیم و خودرومان را در بهترین وضعیت نگهداری کنیم.

عملکرد

در جاده‌های پر پیچ و خم زندگی، باتری خودرو مانند یک نقطه‌ی عطف مهم در تأمین انرژی و عملکرد سیستم برقی خودروهاست. این قطعه اصلی با قدرت و توانایی، وظیفه‌ی ذخیره‌ی انرژی الکتریکی را به عهده دارد، همچنین با همکاری دینام، نیروی مورد نیاز برای موتور را تأمین می‌کند.

همانطور که دینام در حین رانندگی با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، باتری را شارژ می‌کند، باتری نیز وظیفه دارد که این انرژی الکتریکی را ذخیره و به سیستم برقی خودرو تأمین کند. این تعاملات پیچیده‌ای که در پس پنجره‌های خودرو رخ می‌دهند، برای ما به نکاتی از اهمیت چندگانه پرده برمی‌دارند.

باتری‌های خودروهای سبک اکثراً از نوع ۱۲ ولت و باتری‌های سنگین از نوع ۲۴ ولت استفاده می‌کنند. جریان و آمپر باتری بر اساس نیازهای مصرف برق طراحی می‌شوند. برای مثال، باتری یک پراید با ۵۰ آمپر و باتری پژو پارس با ۶۶ آمپر از این قاعده پیروی می‌کنند.

 

خرید باتری واریان از مجموعه بزرگ اطلس باتری اردلانی

 

با توجه به شرایط مختلف مصرف برق خودرو، می‌توان ظرفیت باتری را افزایش داد و عمر آن را بهبود بخشید. این اقدام نه تنها باعث بهره‌وری بیشتر از باتری می‌شود، بلکه سیستم برق خودرو را نیز به بهترین عملکرد خود می‌رساند.

باتری‌های ماشین معمولاً به دو نوع اسیدی و اتمی تولید می‌شوند. باتری‌های اسیدی، که بر روی بسیاری از خودروهای ایرانی نصب شده‌اند، نیازمند مراقبت و نگهداری دوره‌ای هستند. از آنجا که این باتری‌ها با دوره‌های مصرف آب مقطر همراه هستند، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات مربوطه را مطالعه کنید.

اما باتری‌های اتمی، با ویژگی‌های بیشتری مانند عمر طولانی‌تر و نیاز به نگهداری کمتر، به تدریج جایگزین باتری‌های اسیدی شده‌اند. این باتری‌ها با ارائه‌ی یک پایداری بیشتر و عملکرد بهتر، به دلیل عدم نیاز به بررسی دوره‌ای، ترجیح داده می‌شوند.

در پیچ و خم‌های جاده‌های زندگی، انتخاب باتری مناسب برای خودرویتان می‌تواند تأثیرات عمیقی را بر عملکرد و پایداری آن داشته باشد. بنابراین، در انتخاب باتری، نه تنها به نیازهای مصرف برق خودروتان توجه کنید، بلکه به انتخابی برای طولانی مدت و ایمنی خودرویتان نیز فکر کنید.

 

اجزا و آناتومی باتری ماشین

 

 

در آغاز، همانطور که در دنیای الکتریسیته و انرژی آشنا هستیم، پایانه‌های باتری یا بوش همان نقطه‌ی مبدأ و پایانی هستند که به طور مستقیم به دو سر آخرین سلولها وصل می‌شوند. اینجاست که مسیر الکتریکی از باتری به سیستم الکتریکی خودرو شکل می‌گیرد و چرخه‌ی انرژی آغاز می‌شود.

اسید مورد استفاده در باتری، اسید سولفوریک با خلوص بالا و آب است که به عنوان قلب این سیستم عمل می‌کند، از جایی که انرژی الکتریکی تولید می‌شود. اما اتصالات الکتریکی به پایانه‌ها، به کمک تسمه‌های ریخته‌گری بر روی بالای هر سلول، ایجاد می‌شود. این تسمه‌ها به انتقال انرژی الکتریکی بین صفحات کمک می‌کنند.

صفحه منفی باتری با شبکه فلزی و مواد فعال سرب اسفنجی، به طور مستقیم ورودی انرژی را تأمین می‌کند، در حالی که جداکننده نقشی مهم را ایفا می‌کند؛ با جدا کردن صفحات مثبت از صفحات منفی، از ایجاد کورس‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند و به جریان الکتریکی کمک می‌کند تا به طور بهتری جریان یابد.

صفحه مثبت باتری که شامل یک شبکه فلزی با مواد فعال دی‌اکسید سرب است، به عنوان پردازنده اصلی انرژی عمل می‌کند و باعث انتقال انرژی الکتریکی به سیستم خودرو می‌شود.

درب باتری از رزین پلی‌پروپیلن ساخته شده و به قاب باتری متصل است. این قاب نقشی مهم در نگه‌داری صفحات باتری، تسمه‌های ریخته‌گری و الکترولیت را دارد و باعث کاهش تأثیر لرزش و افزایش عمر باتری می‌شود.

 

خرید باتری هایپیل از مجموعه بزرگ اطلس باتری اردلانی

 

تاریخچه باطری خودرو

 

 

باتری در واقع یکی از بخش های خودروست که در دو دهه اخیر تغییرات چشمگیری در تکنولوژی خود داشته است. به عبارتی گفته میشود که باتری خودرو در 12 سال گذشته بیش از 60 سال پیش تغییر کرده است. با در نظر داشتن این موضوع ، فکر می‌کنیم زمان خوبی است که به تاریخچه این جزء حیاتی نگاهی بیندازیم و همچنین نظرات متخصصان را در مورد جایگاه این جزء در 20 سال آینده بررسی کنیم.

 

ریشه های باستانی :

در گذشته‌ی دوران باستان، زمانی که پادشاهان و امپراتوری‌ها به عنوان پیشروان فناوری شناخته می‌شدند، دانش و تکنولوژی‌هایی که اکنون به نظر ما عجیب و غریب می‌آیند، ممکن بود به روزمرگی شان از امروزه‌ی ما پیشتر باشد. از جمله این تکنولوژی‌ها، گاهی به طریقی، ممکن بودند با دیدگاه‌های فراتر از زمان خود به دست بیایند.

اشکانیان، یکی از بزرگترین امپراتوری‌های باستانی در منطقهٔ ایران قدیم، مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی برخی از محققان، این امپراتوری ممکن است از تکنولوژی‌های پیشگامانه‌تری نسبت به زمان خود استفاده کرده باشد. یکی از مواردی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده، کشف یک سری از شیشه‌های سفالی به طول 13 سانتیمتر در دهه 1930 در منطقهٔ بغداد بود. این شیشه‌ها با تشکیل دو ترمینال، یکی مثبت (یک میله آهن) و دیگری منفی (یک استوانه مس)، شباهت زیادی به باتری‌های مدرن داشتند.

اعتقاد بر این بود که این شیشه‌ها با استفاده از یک محلول الکترولیتی مانند سرکه، قادر به تولید انرژی الکتریکی بودند. این گمان برخی محققان را به این نتیجه‌ی مهم می‌رساند که اشکانیان ممکن است از این فناوری پیشگام استفاده کرده و از آن به عنوان یک ابزار برای روشنایی و سایر مصارف الکتریکی بهره‌مند شده باشند.

اما همانطور که همیشه در دنیای پژوهش و تاریخ ممکن است، نظرات متفاوتی دربارهٔ این موضوع وجود دارد. برخی محققان معتقدند که این شیشه‌ها از جنس باتری بوده‌اند، در حالی که دیگران این ادعا را رد می‌کنند و معتقدند که استفاده از آن‌ها برای تولید انرژی الکتریکی، از منطق و استدلال علمی دور است. به هر حال، راز این شیشه‌های سفالی همچنان یکی از معماهای بزرگ تاریخ ماندگاری است که همچنان بسیاری از ما را به تعمق و تأمل در فناوری‌های باستانی و میراث فرهنگی ما ترغیب می‌کند.

 

 اولین باتری اسید سرب :

در اوایل قرن هفدهم، جستجوی انسان برای نور امیدی در تکنولوژی باتری آغاز شد. اما رونق واقعی در این راه‌پیمایی به زمانی بازمی‌گشت که یک نام، الساندرو ولتا، به صحنه آمد. در دهه 1800، ولتا با کشف‌هایی چشمگیر، دوران جدیدی را در توسعه باتری‌ها به راه انداخت. وی به این فهمید که مایعات مختلف می‌توانند به عنوان هادی برای ایجاد جریان برق مورد استفاده قرار گیرند.

البته کشف ولتا بیشتر معروف به شناخت مختلف فلزات بود که با سرعت‌های مختلف الکترون‌ها را آزاد می‌کردند. وی به این نتیجه رسید که با قرار دادن سلول‌ها به ترتیب بر روی یکدیگر، می‌توان ولتاژ کل را افزایش داد. این کشف‌ها، همراه با سایر اکتشافات، منجر به باروری فراوان در زمینه باتری‌سازی شدند و در نهایت، ویلیام کروئیکس شانک در سال 1802 میلادی اولین باتری تولید انبوه را به بازار عرضه کرد.

باتری‌های وی و دیگران پس از آن به تدریج بهبود یافتند، اما مشکل اساسی همه آنها یکسان بود: قابلیت شارژ مجدد نداشتند. اما در سال 1859، گاستون پلانته، با اختراع باتری اسید سرب، این معضل را حل کرد. طرح پلانته شامل یک آند از سرب و یک کاتد از دی اکسید سرب بود و به طور نخستین از یک الکترولیت برای هر دو الکترود استفاده می‌کرد. اما مهمترین نقطه‌ی قوت این باتری این بود که می‌توانست با واکنش شیمیایی طبیعی، دوباره شارژ شود.

در سال 1881، کمیل آلفونس فاور، مهندس شیمی فرانسوی، با بهبود ساختار باتری، تکنولوژی پلانته را بهبود بخشید. در مقایسه با طرح پلانته، فاور یک ساختار شبکه‌ای سربی طراحی کرد که به وضوح برتری بیشتری در تولید باتری‌ها به وجود آورد و فرآیند تولید آن را ساده‌تر نمود.

 

خرید باتری اکسیژن از مجموعه بزرگ اطلس باتری اردلانی

 

یک جز اساسی در طراحی خودرو :

هر چند اختراعات ابتدایی Planté در سال 1859 گامی مهم در جهت توسعه باتری‌ها بودند، اما تا آخرین دهه قرن نوزدهم، تحولات بسیار زیادی در این فناوری رخ داد. با این وجود، علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر، باتری‌های اسید سرب همچنان به عنوان یک بخش غیرضروری در خودروهای اولیه مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند. دلیل این موضوع بسیار جالب است؛ آن زمان بیشتر خودروها هنگام عملکرد، نیازی به برق نداشتند و برای راه‌اندازی از فرآیندهای مکانیکی مانند میل لنگ استفاده می‌کردند. به عبارت دیگر، ذخیره ظرفیت الکتریکی در آن دوره برای خودروها امری لازم به نظر نمی‌رسید.

اما با ظهور استارتر الکتریکی، تصورات و نیازها به طرز چشمگیری تغییر کردند. اولین خودرویی که به آن استارتر الکتریکی داده شد، کادیلاک در سال 1912 بود. این نوع توان‌بخشی، که توسط هنری ام. للند و چارلز کترینگ در کادیلاک معرفی شد، سپس توسط شرکت جنرال موتورز به کار گرفته شد.

این تغییر، فوری نیاز به منابع تغذیه پایدار و قابل اعتماد در ساختار خودروها ایجاد کرد و باتری‌های اسید سرب را به یکی از اجزای بنیادی در صنعت خودرو تبدیل کرد. در سال 1918، شرکت هادسون به عنوان اولین شرکت از ابعاد استاندارد باتری‌های BCI استفاده کرد. ابعادی که تا امروز همچنان استفاده می‌شوند. در طول این دوره، باتری‌های راه‌اندازی خودرو و سیستم‌های الکتریکی با ولتاژ 6 ولت عمومی بودند.

اما در دهه 1950، یک تحول عظیم رخ داد؛ با افزایش اندازه و قدرت موتورها، نیاز به باتری‌ها و سیستم‌های 12 ولتی احساس شد. این تغییر اساسی آخرین تغییرات قبل از پایان قرن بیستم در طراحی و ارتقاء سیستم باتری/خودروها بود.

 

 دوران مدرن

 

 

تکنولوژی باتری‌های AGM به عنوان نتیجه‌ای از پیشرفت فناوری باتری و طراحی خودروها، در دهه‌های گذشته به چشم می‌خورد. این پیشرفت‌ها نه تنها به ایجاد فرصت‌ها، بلکه به ایجاد تحولات عمیق در صنعت خودروسازی منجر شده است. در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، با افزایش تقاضای برقی در خودروها، به دلیل راحتی بیشتر در کابین و افزایش سیستم‌های الکتریکی، مشخص شد که باتری‌های سنتی اسید سرب نمی‌توانند نیازهای سیستم را به خوبی برآورده کنند.

این نیاز، به وجود طراحی‌های ویژه و مواد شیمیایی جدیدی منجر شد. باتری‌های AGM به عنوان یک راه حل برجسته به این تغییرات پاسخ دادند. این باتری‌ها، که از اواخر دهه ۱۹۸۰ در برنامه‌های نظامی استفاده می‌شدند، از ترکیبی از تکنولوژی سوپاپ لید اسید (VRLA) بهره می‌برند و مزایای فراوانی در طراحی سیستم خودرو دارند.

در ابتدا، باتری‌های AGM دارای مقاومت داخلی کمتری نسبت به باتری‌های سنتی بودند. این ویژگی باعث می‌شد که در طول چرخه شارژ/تخلیه کمتر گرم شوند و طول عمر بیشتری داشته باشند. همچنین، این باتری‌ها امکان تخلیه به عمق بیشتری را نسبت به باتری‌های سنتی داشتند که این امر باعث ارائه بهترین عملکرد در برابر بارهای اوج تقاضا می‌شد.

باتری‌های AGM به دلیل ساختار مهر و موم شده‌شان، مقاومت بیشتری در برابر لرزش‌ها دارند و قابلیت نصب و استفاده در هر جهتی را دارند. علاوه بر این، استفاده از سیستم‌های موتور Start-Stop نیز باعث افزایش محبوبیت باتری‌های AGM شده است. این سیستم‌ها با توقف موتور هنگام توقف خودرو و سپس راه‌اندازی سریع آن هنگامی که پای راننده از ترمز خارج می‌شود، بهبود قابل توجهی در مصرف سوخت ایجاد می‌کنند و باتری‌های AGM عمدتاً برای این سیستم‌ها استفاده می‌شوند.

باتری‌های استفاده شده در این سیستم‌ها می‌توانند از انواع مختلفی از باتری‌های AGM باشند،

 

خرید باتری پراید از مجموعه بزرگ اطلس باتری اردلانی

 

خرید باتری ماشین

به اطلس باتری اردلانی خوش آمدید! ما از اینکه شما انتخاب ما باشید، بسیار خوشحالیم. در جوادپور، ما به دنبال ارائه بهترین خدمات به مشتریان عزیزمان هستیم، به خصوص کسانی که در زیبای شهر مشهد زندگی می‌کنند.

یکی از مزیت‌هایی که از خرید از جوادپور بهره‌مند خواهید شد، این است که شما نیازی به مراجعه به هیچ نمایندگی باتری ندارید. بلکه می‌توانید به سادگی به فروشگاه ما مراجعه کرده و از خدمات گارانتی ما استفاده کنید، از جمله گارانتی طلایی که به شما ارائه می‌دهیم.

همچنین، اگر شما محصول مورد نظر خود را با قیمت پایین‌تری در بازار دیدید، ما این امکان را به شما می‌دهیم که تا 48 ساعت پس از خرید، محصول خریداری شده خود را به ما بازگردانید. این به شما اطمینان می‌دهد که شما همواره از بهترین قیمت‌ها و ارزشمندترین خدمات بهره‌مند خواهید شد.

خدمات ارسال و نصب ما همواره به رایگان در دسترس شماست، به خصوص در شهر مشهد. ما به شما اطمینان می‌دهیم که از جوادپور به عنوان یکی از بهترین مقصدها برای تأمین نیازهای باتری خودرو خود لذت خواهید برد. با ما همراه باشید و از بهترین خدمات و محصولات باتری بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *