مقالات

آمپر باتری ماشین چیست؟

آمپر باتری ماشین چیست؟

آمپر باتری ماشین چیست؟

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که باتری ماشین چند آمپر است؟ مشخصات و نوشته‌های روی باتری ماشین چه معنایی دارند؟ علیرغم این‌که باطری ماشین یکی از مهمترین اجزای موتور خودرو است، بسیاری از مردم اطلاعات زیادی در مورد باتری ماشین خود ندارند. احتمالاً همه ما می‌دانیم که ولتاژ باتری ماشین سواری ۱۲ ولت است.

اما باطری ماشین شما چند آمپر است؟ دانستن اینکه باتری شما چگونه کار می‌کند به شما کمک می‌کند در صورت بروز مشکل بتوانید آن را عیب‌یابی کنید. ما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید درجه آمپر باتری ماشین را بفهمید و بدانید چطور باید آن را شارژ کنید تا بیشترین قدرت را دریافت کنید. همچنین لیستی از باتری‌های مناسب برای خودروهای پرطرفدار را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آمپر ساعت یا Ah در باتری خودرو چیست؟

آمپر باتری ماشین چیست؟ | قدرت و طول عمر باتری با رتبه آمپر ساعت (Ah) آن مشخص می شود. اساساً، این نشان می دهد که در صورت عدم شارژ باتری، چه مدت دوام می آورد. به عنوان مثال، اگر باتری مثلاً eight آمپر باشد، می تواند four آمپر را برای 2 ساعت ارائه دهد. اگر باتری 100 آمپر ساعت باشد، one hundred آمپر برای 1 ساعت تولید می کند.

Ah یعنی آمپر ساعت. همه باتری ها با توجه به توان خروجی آنها رتبه بندی می شوند. تقریباً همه باتری‌های خودرو با ولتاژ 12 ولت کار می‌کنند، اما رتبه‌بندی باتری خودرو از نظر Ah متفاوت است.

خودروها بطور میانگین نیازمند باتری ماشین در حدود 50Ah و بالاتر هستند. 50Ah به این معنی است که می تواند 12 ولت را با سرعت 50 آمپر در یک ساعت به بیرون تحویل دهد. به عنوان مثال: اگر یک باند فقط 1 آمپر در یک ساعت مصرف کند، یک باتری 50 آمپر ساعتی می تواند 50 باند را برای یک ساعت روشن کند یا می تواند 1 باند را به مدت 50 ساعت روشن کند.

آمپر مناسب باتری ماشین شما چقدر است؟

آمپر انواع خودرو

آمپر مناسب برای خودروهای پرطرفدار داخلی و خارجی: در صورتی که خودروی شما در جدول بالا وجود ندارد از منوی بالای سایت می‌توانید خودروی خود را پیدا کنید و مشخصات مربوط به باتری ماشینتان را ببینید.
اکثر باتری‌های خودرو دارای حداقل ۵۰ آمپر ساعت هستند، اما سنجه های دیگری نیز وجود دارد که باید موقع انتخاب باتری در نظر بگیرید. نظیر آمپر باتری در هوای سرد (آمپر میل لنگ سرد) یا «CCA» (مخفف Cold Cranking Amp) و ظرفیت ذخیره RC . آمپر باتری ماشین معمولاً 12 ولتی است و با واحد CCA اندازه‌گیری می‌شود. اما برای پیچیده‌تر کردن اوضاع، ظرفیت ذخیره باتری (RC) هم وجود دارد. با ما همراه باشید تا همه چیز را برایتان توضیح دهیم.

تاریخچه آمپر میل لنگ و آمپر میل لنگ سرد

آمپر باتری ماشین چیست؟ | برای اینکه بفهمیم اصطلاح «آمپر میل لنگ» و «آمپر میل لنگ سرد» از کجا آمده است، درک تاریخچه پشت موتورهای سنتی خودرو مهم است. قبل از سیستم راه اندازی ماشین الکتریکی، از یک میل لنگ دستی برای چرخاندن موتور استفاده می شد. چرخاندن میله دستی متصل به میل لنگ خودروهای قدیمی کاری خطرناک بود و به قدرت بدنی زیادی نیاز داشت.

در سال 1912، کادیلاک استارتر برقی را در تمام مدل های خود معرفی کرد. در این پیشرفت جدید، از یک باتری برای راه اندازی موتور استفاده شد. باتری قدرت و جریان کافی (یا “Cranking Amps”) را برای راه اندازی موتور بدون نیاز به چرخش دستی فراهم می کرد. تنها eight سال طول کشید تا صنعت باتری خودرو متولد شود.

در ابتدا، اطلاعات کمی در مورد میزان آمپر مورد نیاز برای راه‌اندازی مؤثر موتور وجود داشت، و هنوز مشخص نبود که آیا دما تأثیری در نحوه عملکرد باتری یا مکانیسم راه‌اندازی خود موتور دارد یا خیر. به سرعت کشف شد که باتری‌ها در زمان استارت باید مقدار بسیار زیادی جریان را به سرعت به موتور ارائه دهند (حدود ۳۰ ثانیه تخلیه با سرعت بالا).

همچنین به نظر می رسید که دمای سرد تأثیر واضحی بر موتور و مایعات آن داشته باشد چون ویسکوزیته مایع داخل موتور زمانی که سردتر است افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که موتور سخت‌تر روشن شود.

به عنوان مثال، یک موتور 4 سیلندر ممکن است به اندازه یک موتور eight سیلندر بزرگتر به نیروی میل لنگ نیاز نداشته باشد. سازنده خودرو هنگام تعیین باتری ماشین اصلی تجهیزات (OE) همه این عوامل را در نظر می گیرد.

زمستان معمولا زمانی است که مردم سفرهای کوتاه زیادی را در آب و هوای بد انجام می دهند، به این معنی که باتری به ندرت فرصتی برای بازیابی شارژی که برای روشن شدن و از بین رفتن ماشین استفاده کرده است را پیدا می کند. به همین دلیل ایده خوبی است که یک بار در هفته وسیله نقلیه خود را برای یک سفر کمی طولانی تر (مثلاً ۲۰ کیلومتر یا بیشتر) ببرید تا به باتری فرصتی برای شارژ مجدد بدهید.

 

 

آمپر میل لنگ (Cranking Amp) چیست؟

این اندازه گیری می کند که یک باتری ۱۲ ولتی جدید و کاملاً شارژ شده چه مقدار جریان (بر حسب آمپر) می تواند به مدت ۳۰ ثانیه ارائه دهد در حالی که ولتاژ حداقل ۷.۲ ولت را در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد حفظ می کند.

امپر میل لنگ CA (Cranking Amps) مقدار حداکثر جریانی است که یک باتری 12 ولتی جدید، کاملاً شارژ شده می تواند به مدت 30 ثانیه ارائه دهد، در حالی که ولتاژ در دمای zero درجه سانتیگراد به زیر 7.2 ولت نمی رسد. البته این سنجه اهمیتی دیگر ندارد و امروزه تنها آمپر میل لنگ سرد روی باتری خوردوها درج می‌شود.

امپر میل لنگ سرد (Cold Cranking Amp) چیست؟

باتری ها همچنین بر اساس آمپرهای میل لنگ سرد (CCA) رتبه بندی می شوند که نشان دهنده قدرتی است که برای چرخاندن موتور و راه اندازی آن در هوای سرد دارند.

درک آمپر CCA چندان سخت نیست. به بیان ساده، CCA حداکثر آمپری است که باتری (معمولاً 12ولت) می‌تواند به مدت 30 ثانیه در دمای محیط -18 درجه سانتی‌گراد تحویل میدهد. CCA در واقع اندازه‌گیری قدرت الکتریکی است که باتری ماشین می‌تواند به مدت 30 ثانیه و با جریان ثابت، قبل از این‌که خالی شود، تولید کند. باتری با CCA بالاتر می‌تواند در دماهای سردتر عملکرد بهتری داشته باشد و می‌تواند موتور سرد را سریع‌تر از یک باتری با درجه CCA پایین‌تر راه‌اندازی کند. این یعنی باتری‌های خودرو با CCA بالاتر، قدرت راه‌اندازی و استارت بیش‌تری دارند.

وقتی که ماشین را روشن می‌کنید، باتری نه‌تنها نیاز به تأمین حداکثر قدرت استارت دارد، بلکه نیاز به ارسال نیروی الکتریکی به CPU خودرو، پمپ‌های سوخت، انژکتورها و ابزار داشبورد دارد. اگر باتری به‌طور کامل شارژ نشده باشد، قادر به نگه داشتن شارژ نباشد یا نتواند جریان زیادی را هنگام راه‌اندازی خودرو تامین کند، موتور روشن نخواهد شد. این خبر بدی است، به‌خصوص اگر در یک صبح سرد زمستانی گیر کرده باشید.

 

 

تفاوت آمپر میل لنگ (CA) و آمپر میل لنگ سرد (CCA)

هر دو آمپر ظرفیت باتری (CA) و آمپر ظرفیت باتری در هوای سرد (CCA) میزان انرژی مورد نیاز برای تقویت یک باتری را اندازه‌گیری می‌کنند، اما در دماهای مختلف. تفاوت این است که آمپر میل لنگ، میزان انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی باتری را در شرایط آب و هوایی معمولی 0 درجه سانتیگراد اندازه‌گیری می‌کند در حالی‌که آمپر میل لنگ سرد، قدرت مورد نیاز را در آب و هوای سرد -18 درجه سانتیگراد اندازه می‌گیرند. بطور کلی آمپر میل لنگ سرد اهمیت بیشتری دارد و بیانگر قدرت استارت زنی است. امروزه تنها عدد آمپر میل لنگ سرد روی خودروی نوشته می شود و این عدد رقمی در حدود ۵۰۰ آمپر است.

ظرفیت ذخیره باتری (RC) چیست؟

آمپر باتری ماشین چیست؟ | ظرفیت ذخیره (RC) – در صورت از کار افتادن دینام به برق رسانی به سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما کمک می کند. Rc مشخص می‌کند که باتری چند دقیقه می‌تواند انرژی کافی را تامین کند بدون اینکه از حداقل ولتاژ مورد نیاز برای راه‌اندازی خودرو شما کمتر شود.

ظرفیت ذخیره باتری (RC= reserve ability) به این معنی است که باتری چقدر می تواند با سرعت 25 آمپر تخلیه شود. ظرفیت ذخیره نیز در دمای متوسط eighty درجه فارنهایت اندازه گیری می شود و بر حسب دقیقه اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، اگر ظرفیت ذخیره یا رتبه بندی RC یک باتری خودرو a hundred and twenty دقیقه باشد، این بدان معناست که باتری می تواند 25 آمپر را به مدت one hundred twenty دقیقه قبل از شروع به از دست دادن قدرت ارزشمند برای راه اندازی وسیله نقلیه تامین کند.

ظرفیت ذخیره باتری به این معنی است که باتری چقدر می‌تواند با سرعت 25 آمپر تخلیه شود. ظرفیت ذخیره هم در دمای متوسط 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتی‌گراد) اندازه‌گیری می‌شود و بر حسب دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر ظرفیت ذخیره یا رتبه بندی RC یک باتری خودرو one hundred twenty باشد، این بدان معناست که در صورت از کار افتادن دینام باتری می‌تواند 25 آمپر را به مدت one hundred twenty دقیقه تأمین کند، قبل از این‌که شروع به از دست دادن قدرت برای راه‌اندازی وسیله نقلیه کند.

نوشته های روی باتری ماشین به چه معناست؟ مشخصات نوشته شده روی باتری پروتون شرکت پاسارگاد صنعت باتری

 

 

زمان لازم برای شارژ باطری ماشین

باتری‌های ماشین به‌طور معمول دارای حداقل ظرفیت ۵۰ آمپر ساعت خواهند بود. این بدان معنی است که یک باتری ۱۲ ولتی خودرو با سرعت ۴۸ آمپر ساعت می‌تواند ۱ آمپر را برای ۴۸ ساعت یا ۲ آمپر را برای ۲۴ ساعت ارائه دهد. این همچنین به این معنی است که باتری می‌تواند ۸ آمپر را به مدت ۶ ساعت در شرایط کاری ایده‌آل تأمین کند.

اکثر شارژرهای باتری ماشین حدود ۲ آمپر انرژی در ساعت به باتری شما ارسال می‌کنند. با این سرعت، معمولاً بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا باتری ماشین که ۴۸ آمپر ساعت ظرفیت دارد، به‌طور کامل شارژ شود. البته، اگر با باتری نیمه خالی سروکار داشته باشید، زمان شارژ بسته به وضعیت باتری و میزان شارژ باقی‌مانده متفاوت خواهد بود. مزیت این نرخ شارژ نسبتاً کم (۲ آمپر) این است که احتمال شارژ بیش از حد باتری کمتر است. شارژ بیش از حد باتری می‌تواند طول عمر کلی آن را کاهش دهد.

می‌توانید گزینه‌های شارژ سریع‌تر را هم پیدا کنید. استفاده از شارژر با خروجی بالاتر زمان شارژ سریع‌تری را به همراه خواهد داشت. با این وجود، شارژ سریع یا فوق سریع توصیه نمی‌شود، چراکه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صفحات باتری وارد کند. توصیه نمی‌شود باتری ماشین را با شدتی بیش از ۲۰ آمپر شارژ کنید. یک شارژر ۱۰ آمپری شارژ سریع‌تری به شما می‌دهد و هنوز هم نسبتاً ایمن است، اگرچه باید مراقب باشید که به محض پر شدن باتری، شارژر را خارج کنید.

باتری ماشین یک جزء مهم برای عملکرد موتور ماشین شما است. بنابراین، تعیین این‌که چند آمپر برای شارژ باتری ماشین لازم است، با کم کردن ظرفیت فعلی از ظرفیت کل باتری امکان‌پذیر است. وقتی فهمیدید باتری شما به چند آمپر نیاز دارد، آن را بر آمپر شارژر تقسیم کنید. نتیجه تعداد ساعاتی است که برای شارژ نیاز دارد.

نحوه اندازه‌گیری آمپر باتری ماشین

قبل از این‌که بتوانید باتری ماشین را شارژ کنید، باید بدانید که چگونه آمپر باتری ماشین را اندازه‌گیری کنید. یک تستر باتری تعیین شده می‌تواند این اطلاعات را به شما بدهد. علاوه براین، می توانید از یک مولتی‌متر دیجیتال برای بررسی قدرت فعلی باتری خود استفاده کنید.

برخلاف تسترهای باتری، یک مولتی‌متر دیجیتال، ولت باتری را به شما می‌گوید نه آمپر باتری ماشین را. این اندازه‌گیری در باتری‌های خودرو سازگارتر است، باتری ماشین باید ۱۲.۶ ولت را در شارژ کامل داشته باشد. محاسبه آمپر باتری ماشین از این اطلاعات نیاز به کمی حساب و کتاب ریاضی دارد.

ولت واحد اندازه‌گیری ولتاژ است، در حالی‌که آمپر واحد اندازه‌گیری جریان است. اگر مقاومت باتری را بدانید، می‌توانید آمپر باتری ماشین را از روی ولتاژ با استفاده از فرمول معروف به قانون اهم پیدا کنید: جریان برابر است با ولتاژ تقسیم بر مقاومت یا I=V/R. درجه اهم باتری شما باید روی برچسب ذکر شود.

برای اندازه‌گیری ولتاژ فعلی باتری، مولتی‌متر را روی DC قرار دهید. سپس سرب قرمز رنگ مولتی‌متر را روی ترمینال مثبت باتری (معمولاً قرمز و با علامت +) قرار دهید. در مرحله بعد، سرب سیاه را به پایانه منفی (اغلب سیاه، با علامت –) لمس کنید. ولتاژ DC بر اساس نمودار زیر به شما نشان می دهد که چند درصد از شارژ باتری شما باقی مانده است:

اگر ظرفیت کل آمپر باتری ماشین خود را می‌دانید، می‌توانید با یک حساب سرانگشتی آمپر باقی مانده را تخمین بزنید. به‌عنوان مثال، یک باتری ۱۰۰۰ آمپری که ۵۰ درصد ظرفیت دارد، در حال حاضر ۵۰۰ آمپر از ظرفیتش باقی مانده است.

ماشین شما از باتری برای ۲ هدف اصلی استفاده می کند (۱) موتور (۲) برق مانند چراغ ها، برف پاک کن ها، ناوبری ماهواره ای، استریو و غیره.

اندازه موتور اصلی است. یک موتور بزرگتر از یک موتور استارت بزرگتر استفاده می کند و برای برگرداندن آن در اولین روز صبح سرد به باتری بیشتری نیاز دارد. از عوامل دیگر می توان به تعداد سیلندرهای موتور اشاره کرد که هر کدام از آنها برای ایجاد جرقه برای احتراق به انرژی تبدیل شده نیاز دارند.

این روزها داستان کاملا متفاوت است و خودروهای مدرن کاملا تشنه قدرت هستند. عدد Ah اهمیت بیشتری دارد، زیرا ماشین‌ها از نظر پیچیدگی بیشتر شبیه کامپیوترها می‌شوند، آنها بیشتر فکر می‌کنند. نمونه‌های بارز آن عبارتند از «سیستم‌های مدیریت موتور»، «کامپیوترهای ترمز ضد قفل»، «کنترل کشش»، خودروهایی که دارای دکمه‌هایی مانند «حالت اسپرت» و غیره هستند – که هرکدام دارای ریزپردازنده مخصوص به خود هستند که عملکرد خودرو را اندازه‌گیری می‌کنند.

نحوه اندازه گیری باتری ماشین

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *